چت روم مذهبی یارغائب

ساخت وبلاگ
«چه معیارهایی برای انتخاب همسر وجود دارد؟»

«ازدواج موفق6»

«دکتر شاهین فرهنگ»


فرض کنید دختر چنین ویژگیهایی را برای همسرش لیست کرده باشد:

دارای سلامت روحی و روانی باشد (سوال: از کجا می فهمید که طرف مقابل دارای سلامت روحی و روانی است؟)

خانوادة با شخصیتی داشته باشد. (سوال: از کجا این را می فهمید؟)

واقعا خدا را دوست داشته باشد. (سوال: از کجا این را می فهمید؟)

رازدار باشد. (سوال: از کجا این را می فهمید؟)

و....

دوستان ما یا معیارهایمان را نمی شناسیم و یا اینکه آن معیارها خیلی قابل تشخیص نیستند. یا خیلی پا در هواست.



 
فرض کنید دختر چنین ویژگیهایی را برای همسرش لیست کرده باشد:
دارای سلامت روحی و روانی باشد (سوال: از کجا می فهمید که طرف مقابل دارای سلامت روحی و روانی است؟)
خانوادة با شخصیتی داشته باشد. (سوال: از کجا این را می فهمید؟)
واقعا خدا را دوست داشته باشد. (سوال: از کجا این را می فهمید؟)
رازدار باشد. (سوال: از کجا این را می فهمید؟)
و....
دوستان ما یا معیارهایمان را نمی شناسیم و یا اینکه آن معیارها خیلی قابل تشخیص نیستند. یا خیلی پا در هواست.
معیار آقایان در ازدواج در 49 کشور جهان: در این نظر سنجی جلوی هر معیار یک امتیاز هم بر حسب اهمیت آن معیار در نظر گرفته شده بود و لیستی با توجه به بالاترین امتیازها به صورت زیر تهیه شد:
باهوش بودن
هیجان انگیز بودن
باز بودن از نظر احساسی (توانایی بروز دادن احساسات)
در این کشورها به هوش 300 امتیاز و به زیبایی 25 امتیاز داده بودند. (یعنی 12 برابر)
معیار آقایان در ازدواج در ایران:
نجابت
زیبایی
کدبانو بودن
ما وقتی معیارها را درست در نظر نگیریم آمارهای طلاق را بیشتر می کنیم. آمارها نشان می دهد که 30 درصد طلاقها مربوط به زوجهایی می شود که کمتر از دو سال است ازدواج کرده اند. 48 درصد طلاقها در زوجهایی صورت می گیرد که کمتر از 4 سال از آن می گذرد. و 75 درصد طلاقها مربوط به زوجهایی است که کمتر از 10 سال از زندگی مشترک آنها می گذرد.
سال 87 آمار طلاق نسبت به سال قبل 11 درصد رشد داشت و آمار ازدواج 3 درصد.
و اما معیارهای صحیح انتخاب همسر:
ایمان و اخلاق، کفیت داشتن، رسیدن به بلوغ، اصالت خانوادگی، سلامت جسمی و روحی و روانی، به دل نشستن، سن مناسب
چت روم مذهبی یارغائب...
ما را در سایت چت روم مذهبی یارغائب دنبال می کنید

برچسب : یارغائب, چت مذهبی, سایت فرهنگی مذهبی, انجمن یارغائب, وبسایت یارغائب, چت روم یار غائب, چت یارغائب, یارغایب, تالار گفتگوی ایرانیان, وبسایت فرهنگی مذهبی یارغائب, یارغائب چت, سایت مذهبی یار غائب, قوانین یار غائب, سایت یار غایب, چت مذهبی, سایت چت, گفتگوی آنلاین, یاس کبود, سید110, چت روم مذهبی, چت,مذهبی چت, روم مذهبی, یارغائب, یار غائب, نویسنده : عنکبوت yareghaeb بازدید : 689 تاريخ : دوشنبه 3 آذر 1393 ساعت: 21:00

«دورة ازدواج موفق»
دکتر شاهین فرهنگ
قسمت پنجم: «قوانین یافتن همسر خوب»


قانون اول: خوبیها را زندگی کن.

قانون جذب به ما می گوید ما انسانها را به سوی هم جذب می کنیم. ما انتخاب می کنیم که چه کسی سر راه ما قرار بگیرد.

اگر شریک زندگی خوب می خواهی، خوبیها را زندگی کن، خودت خوب باش تا خوبها را جذب کنی. کسی می خواهد انتظار پروانه را بکشد باید بوی گل بدهد.

یادتان باشد در این عالم هیچ کس غذای تمیز را در ظرف کثیف نمی ریزد. اگر من دروغگو و بی رحم و دغلباز، اهل تهمت زدن و بردن آبروی دیگران هستم، کسی مثل خودم گیرم می آید. شایستگی ات را به این عالم اعلام کن.

آن دختری که مانتوی تنگ و کوتاه و چسبان می پوشد و آرایش می کند یک نفر مثل خودش را جذب می کند و ازدواج بی ریختی خواهند داشت. چرا ما می خواهیم همسرمان مهربان و راستگو و خوش اخلاق باشد ولی خود ما اینگونه نیستیم؟


قانون اول: خوبیها را زندگی کن.

قانون جذب به ما می گوید ما انسانها را به سوی هم جذب می کنیم. ما انتخاب می کنیم که چه کسی سر راه ما قرار بگیرد. اگر شریک زندگی خوب می خواهی، خوبیها را زندگی کن، خودت خوب باش تا خوبها را جذب کنی.
کسی می خواهد انتظار پروانه را بکشد باید بوی گل بدهد. یادتان باشد در این عالم هیچ کس غذای تمیز را در ظرف کثیف نمی ریزد. اگر من دروغگو و بی رحم و دغلباز، اهل تهمت زدن و بردن آبروی دیگران هستم، کسی مثل خودم گیرم می آید. شایستگی ات را به این عالم اعلام کن.

آن دختری که مانتوی تنگ و کوتاه و چسبان می پوشد و آرایش می کند یک نفر مثل خودش را جذب می کند و ازدواج بی ریختی خواهند داشت. چرا ما می خواهیم همسرمان مهربان و راستگو و خوش اخلاق باشد ولی خود ما اینگونه نیستیم؟ البته موارد استثناء هم داریم که ما کسانی را جذب می کنیم که هیچ شباهتی به ما ندارند، ولی ما به خاطر حساسیتی که داریم آنها را به طرف خودمان جذب می کنیم.
مثلا یکی از اینکه با آدمهای عینکی ازدواج کند حساس است و اتفاقا با یک آدم عینکی ازدواج می کند.

و گاهی هم ممکن است ما کسی را به سمت خودمان جذب کنیم که قرار وسیلة امتحان و رشد ما بشود. مثلا زن امام حسن (ع) هیچ تناسبی با ایشان ندارد، آسیه با فرعون هیچ تناسبی ندارد. اینها استثناء هستند.

ولی در 95 درصد موارد ما کسانی را جذب می کنیم که مثل خودمان هستند.
توقعات ما با آنچه که می خواهیم باید یکسان باشد. با آنچه که هستیم باید یکسان باشد. لیست ویژگیها یک لیست تهیه کنید و در آن ویژگیهایی را که نمی خواهید همسر آینده تان آنها را داشته باشد بنویسید. (دروغگو، بد دل، بی غیرت، حسود، ولخرج، خسیس، بد دهن، بد اخلاق، تنبل، چشم چران، و....) معمولا در این لیست ایرادهای بی شماری را می نویسم! یک لیست دیگر تهیه کنید از ویژگیهای بدی که خودتان دارید و نمی خواهید همسرتان آنها را داشته باشید.
مثال: من نمی خواهم همسر من مثل من پر حرف باشد. من نمی خواهم همسر من مثل من دروغگو باشد و.... (معمولا در این قسمت لیست ما خیلی کمتر از لیست قبلی است!) ما که دلمان نمی آید چهار تا ایراد و ویژگی منفی خودمان را به زبان بیاوریم چطوری صد تا ایراد روی طرف مقابلمان می گذاریم؟ اگر همسر خوب می خواهید، لیستی از ایرادها و رفتارهای منفی خودتان تهیه کنید و یکی یکی آنها را رفع کنید. بعد ببینید آدمهایی که سر راهتان قرار می گیرند عوض می شوند یا نه. چطور توقع دارید طرف مقابل شما تماما خوبی باشد ولی به خودتان که می رسید نه.

گام اول ازدواج موفق این است که شما خوبی ها را زندگی کنید. از امروز نوکر مامان و باباهایتان بشوید. چون فقط کافی است آنها دستشان را بلند کنند و شما را دعا کنند. هر کاری داشتند برایشان انجام بدهید. قانون دوم: کار را به خدا بسپار: ما برای ازدواج دو تا راه داریم: یکی اینکه بگویید من این (دختر یا پسر) را می خواهم. یکی دیگر اینکه به خدا بگویید من دختر یا پسری با این ویژگیها می خواهم. چرا ما به خدایمان اعتماد نمی کنیم؟ امام صادق (ع): فرمودند هر وقت تصمیم به ازدواج گرفتید دو رکعت نماز بخوانید و بعد خدا را به خاطر نعمتهایش شکر کنید و بعد این دعا را بخوانید «خدایا تصمیم به ازدواج گرفته ام، همسری برایم مقدر کن که از بقیه بهتر باشد، پاکدامن تر باشد، امین تر باشد به من، خودش، جان، ناموس و مالم، همسری که پر از روزی و با برکت باشد. و از او فرزندی هم به من بده که جانشین صالحی باشد برای حیات و پس از مرگم. و روایت داریم که می توانید ویژگیهای آن فرد را هم برای خدا بگویید.

قانون سوم: دقت، برسی و تحقیق کافی

دوست دارید همسر شما دارای چه ویژگیهایی باشد؟ لیستی تهیه کنید و در آن بنویسید که دوست دارید همسر آیندة شما چه ویژگیهایی داشته باشد. فرض بگیرید لیست یک خانم اینگونه باشد: مهربان، دست و دلباز، نجیب، دارای تحصیلات بالا، خوش اخلاق، مومن، خوش سیما و خوش اندام، ثروتمند، خانه و ماشین داشته باشد، خانواده دوست، با اعتماد به نفس، خوش لباس، راستگو و مورد اعتماد و .... حالا فرض کنید کل جمعیت مردان ایران 35.000.000 باشد و از این میزان 25.000.000 پسر باشد و از این میزان 12.000.000 شرایط سنیشان با شما مناسب است از این میزان پسر چند تا در شهر شما هستند؟ حدود 100.000 تا، حالا از این میزان پسر مجرد که سنشان به شما می خورد چند تا هستند که مهربان باشند؟ حدود 90.000 تا! چند تا هستند که دست و دلباز هم باشند؟ 70.000 تا! و تحصیلات بالا هم داشته باشند؟ حدود10.000 تا. و خوش اخلاق باشند؟ حدود 5000 تا! و خوش سیما؟ حدود 2000 تا و ثروتمند؟ حدود 200 تا. و هر چه جلوتر می رویم می بینیم که اصلا خدا چنین کس را با این ویژگیها خلق نکرده است. اگر ما قیفی را تصور کنیم که دارای یک ورودی بزرگ و یک خروجی باریک است یادتان باشد که هر چه ویژگیها را بیشتر بکنید خروجی قیف را تنگ تر می کنید تا جایی که دیگر این قیف خروجی ندارد. پس هرچقدر لیست شما بلند بالاتر باشد احتمال ازدواج کردن شما بعید به نظر می رسد. پس لطفا لیست تان کوچک و جمع و جور باشد و فقط ویژگیهای مهم را بنویسید.

سوال: اگر ما یک لیستی را تهیه کردیم آیا واقعا یک نفر با تمام این ویژگیها می آید؟ جواب: نه. ممکن است کسی بیاید که مثلا از ده تا ویژگی که شما لیست کردید 9 تا و یا 7 تا را داشته باشد، پس خیلی سخت نگیرید.

سوال: آیا اشکالی دارد که انسان خودش دنبال همسر بگردد؟
جواب: اشکال ندارد ولی باز هم کار را به خدا بسپارید که یک مورد خوب برایتان جور کند.
چت روم مذهبی یارغائب...
ما را در سایت چت روم مذهبی یارغائب دنبال می کنید

برچسب : یارغائب, چت مذهبی, سایت فرهنگی مذهبی, انجمن یارغائب, وبسایت یارغائب, چت روم یار غائب, چت یارغائب, یارغایب, تالار گفتگوی ایرانیان, وبسایت فرهنگی مذهبی یارغائب, یارغائب چت, سایت مذهبی یار غائب, قوانین یار غائب, سایت یار غایب, چت مذهبی, سایت چت, گفتگوی آنلاین, یاس کبود, سید110, چت روم مذهبی, چت,مذهبی چت, روم مذهبی, یارغائب, یار غائب, نویسنده : عنکبوت yareghaeb بازدید : 765 تاريخ : دوشنبه 3 آذر 1393 ساعت: 11:36

برای هر انسانی صدها سرنوشت نوشته شده که شما با تصمیم خودتان یکی را انتخاب می کنید. دانستن خدا بر اینکه من کدام راه را انتخاب خواهم کرد هیچ به این معنی نیست که شما آن راه را با اجبار انتخاب می کنید. بلکه خدا می داند که شما با اختیار خود کدام راه را انتخاب خواهید کرد. اگر جبر در کار بود دیگر بهشت و جهنم معنی پیدا نمی کند.

ازدواج هم به همین گونه است. اگر راه «الف» را انتخاب کنی، آخر آن به فلان فرد ازدواج می کنی و اگر راه «ب» را انتخاب کنی با فلان فرد ازدواج خواهی کرد و اگر فلان راه را انتخاب کنی ته آن پوچ است یعنی با کسی ازدواج نمی کنی. و شما با مسیری که انتخاب می کنید یا فردی برای ازدواج پیدا می کنید و یا نه. قسمت به مفهومی که رایج است بین مردم که هر کسی از قبل مشخص شده با کی باید ازدواج کند در دین اسلام معنی ندارد. البته بله خدا می داند که شما با چه کسی ازدواج خواهید کرد ولی این سلب اختیار از انسان نمی کند.

استخاره:
بعضی معتقد اند در امر ازدواج نیازی به استخاره نیست و بعضی معتقداند در مورد ازدواج استخاره ضروری است.


تعریف استخاره:


در روایات ما آمده است که استخاره یعنی طلب خیر کردن از خدا وقتی که سر دو راهی گیر می کنیم و دو دل هستیم و آن هم به شکل دعا.


امام صادق (ع) فرمودند: هر وقت به بن بست رسیدی و با مشورت هم به نتیجه نرسیدی و دو دل و متحیر هستی، صد بار به خدا بگو «استخیر الله» که خدایا از تو طلب خیر می کنم. (البته هیچ الزامی در عربی گفتن نیست) بعد از آن بروید با مردم مشورت کنید، آنگاه خداوند پاسخ شما را در کلام مردم می گوید.

امام محمد باقر (ع) فرمودند: اگر خدا پاسخ را در زبان شما نگذارد آن را در دل شما می اندازد.

استخاره مشورت با خدا نیست.

سورة شوری آیة 38 : «کسانی که دعوت پروردگارشان را اجابت کردند، نماز می خوانند، در امورشان با یکدیگر مشورت می کنند و از آنچه به آنها انفاق کردیم روزی می کنند»

چرا خدا نگفت با من مشورت کنند؟ چون اصلا حق مشورت با خدا را نداری. استخاره طلب خیر کردن از خداست.

امام صادق (ع): از خدا طلب خیر کن و پس از آن با آدمها مشورت کن.

سوال: اگر طلب خیر کردیم و مشورت هم کردیم و باز به نتیجه نرسیدیم چکار کنیم؟ نه جواب مردم به دلم می نشیند و نه چیزی به دل خودم می نشیند. از امام صادق (ع) این سوال را پرسیدند و ایشان فرمودند اگر اینگونه شد با قرآن استخاره کنید.

استخاره با قرآن: سه تا دیدگاه وجود دارد. اول: دیدگاه افراطیون: کسانی که برای هر کار کوچکی استخاره می کنند. حتی برای پاسخ به سوال، استخاره می کنند اگر خوب نیاید فکر می کنند آن جواب بد است. ما چنین چیزی در روایاتمان نداریم. و مورد قبول ما نیست. دوم: کسانی که تفریط می کنند: کسانی که استخاره را غیر عقلی می دانند و می گویند مگر تو عقل و فهم و شعور نداری که استخاره می کنی؟ ما این را هم قبول نداریم چون عقل ما خیلی چیزها را نمی فهمد. سوم: دیدگاه معتدل: ما هم برای عقل و هم برای مشورت احترام قائل هستیم، ولی وقتی همة درها بسته بود و با عقل و مشورت به نتیجه ای نرسیدیم می رویم سراغ استخاره. کسانی که استخاره با قرآن برای ازدواج را جایز نمی دانند و می گویند «در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست»


ما اگر بخواهیم با یک نفر ازدواج کنیم و برویم دربارة او تحقیق کنیم و همه هم بگویند خوب است، آیا این کافی است؟ آیا در تحقیقات کسی می تواند به من بگوید که این دختر خانم خیلی خوب است ولی نازا است. کسی می تواند به من بگوید که این پسر عقیم است؟ ما تا ازدواج نکنیم این چیزها را نمی فهمیم. کسی می تواند به من بگوید این خاستگاری که برای من آمده مرگ قطعی آن در 26 سالگی است؟ یعنی بچة شما که به دنیا می آید پدرش چند وقت بعد تصادف می کند و می میرد؟ (خب این چیزها در استخاره معلوم می شود)


سوال: آیادختری که نازا است و پسری که عقیم است حق ازدواج ندارند؟
جواب: چرا حق ازدواج دارند. ولی خداوند من و شما را بهتر از خود ما می شناسد. خدا می داند که من آدم کم صبر و بی جنبه ای هستم و اگر به بعضی از خواسته هایم نرسم یک جور دیگر می شوم. خدا می داند که این دختری که من انتخاب کرده ام نازا و بسیار حساس است. و خدا می داند ما وقتی ازدواج کنیم بچه دار نخواهیم شد و مشکل از دختر است و من پسر هم شروع می کنم به عذاب دادن آن زن. و خدا می داند که من ظرفیت کمی دارم. و برای او هوو می آورم. و خدا می داند که وقتی این پسر قرار است در 26 سالگی بمیرد و این دختر هم بسیار حساس است، بخاطر فوت همسرش دچار بیماری روانی می شود. که هیچ روانشاسی نمی تواند آن را درمان کند. و بچة او را باید کس دیگری بزرگ کند. خدا همة اینها را می داند، خب پس چه اشکالی دارد که استخاره کنیم.

سند استخاره:


کتاب «شرح لمعه» اثر شهید ثانی کتابی که طلبه ها در حوزة علمیه می خوانند، اول باب نکاح، گفته مستحب است که برای ازدواج دعا و استخاره کنیم. چون گفته دعا و استخاره معلوم می شود استخاره در اینجا به معنی قبلی (یعنی طلب خیر و دعا نیست) بلکه استخاره با قرآن است. به خاطر مسائل پنهانی که در ازدواج هست و ما نمی دانیم. این آدم امروز خوب است، هیچ تضمینی وجود ندارد که این پنج سال دیگه هم آدم خوبی باشد، خدا می داند که آن 5 سال دیگر معتاد می شود.

عروس امام خمینی از همسر امام سوال می کنند که آیا ایشان برای ازدواج بچه هایشان استخاره می کنند و ایشان گفتند بله ایشان برای ازدواج تک تک دخترهایشان استخاره می کردند. البته نه اینکه اگر استخاره خوب بیاید بگویند «بله» و اگر بد آمد بگویند «نه». اگر استخاره بد می آمد که هیچ، ولی اگر خوب می آمد نمی گفتند بروید ازدواج کنید، تازه شروع می کردند به برسی، تحقیق، مشاوره، سوال و جواب. اینکه می بینی بعضیها استخاره می کنند خوب می آید و بعد ازدواج می کنند به طلاق می کشد به خاطر همین عدم تحقیق است. استخاره فقط برای طلب خیر است و اینکه خدا چیزهایی را که تو نمی دانی به تو بگوید ولی اگر استخاره خوب آمد حق نداری بلافاصله ازدواج کنی. بلکه باید تحقیق و برسی کنی. سورة بقره آیة 216: «چه بسا چیزیهایی که شما از آن کراهت دارید ولی سود شما در آن است»

خوبی که خدا می گوید با خوب من و شما فرق می کند. وقتی خدا می گوید این مورد خوب است یعنی تو در کنار او رشد می کند، نه اینکه در کنار او الزاما خوشبخت می شوی (ممکن است خیلی هم سختی بکشی و رنج ببینی)

استخاره اول از همه: حق ندارید بعد از تحقیق و صحبت استخاره کنید و بعد بگویید استخاره بد آمد، چون شما با احساسات دختر بازی می کنید. یا استخاره نکنید (میل خودتان است چون واجب نیست) و یا اگر خواستید بکنید قبل از انجام هر کاری بکنید. مثلا زنگ می زنند که برای خاستگاری که می خواهیم بیاییم، بگویید خبرتان می کنیم، و استخاره کنید، و اگر خوب آمد اجازه بدهید بیایند برای خواستگاری، یا قبل از اینکه بروید خاستگاری استخاره کنید (برای خانوادة پسر) نه اینکه چند بار بروید و بیایید و بین دختر و پسر صمیمیت ایجاد بشود و بعد بگویید استخاره بد آمده و به هر دو ضربه بزنید. شما اینجوری آدمها را با خدا دشمن می کنید. پس اگر تحقیق کرده اید و همه چیز خوب بوده دیگر حق ندارید بعد از آن استخاره کنید.

امام صادق (ع) فرمودند کسی باید استخاره کند که مفاهیم قرآن را کامل بشناسد و بتواند موضوع شما را تشخیص بدهد و قدرت انطباق قرآن با موضوع شما را داشته باشد
چت روم مذهبی یارغائب...
ما را در سایت چت روم مذهبی یارغائب دنبال می کنید

برچسب : یار غائب,چت روم مذهبی,چت یارغائب,چت یار غائب,چت روم مذهبی یار غائب,چت روم یار غائب,سایت فرهنگی مذهبی یار غائب,چت یارغائب, نویسنده : عنکبوت yareghaeb بازدید : 677 تاريخ : يکشنبه 2 آذر 1393 ساعت: 13:57


«قسمت و استخاره در ازدواج»

«ازدواج موفق 4»

«دکتر شاهین فرهنگ»



قسمت:

بخت بستن خرافات است.

اما قسمت به چه معنی است؟

در جنگ صفین پیرمردی آمد خدمت علی (ع) و گفت: علی جان اینکه من با شما به این جنگ آمده ام و در کنار شما با دشمن جنگیده ام آیا این سرنوشت من است؟ حضرت فرمودند: آری سرنوشت تو است. پیرمرد شروع به گریه کرد. حضرت فرمود: در سرنوشت تو راه های بسیاری وجود داشت که تو در میان آنها این راه را انتخاب کردی.

 

چت روم مذهبی یارغائب...
ما را در سایت چت روم مذهبی یارغائب دنبال می کنید

برچسب : یارغائب, چت مذهبی, سایت فرهنگی مذهبی, انجمن یارغائب, وبسایت یارغائب, چت روم یار غائب, چت یارغائب, یارغایب, تالار گفتگوی ایرانیان, وبسایت فرهنگی مذهبی یارغائب, یارغائب چت, سایت مذهبی یار غائب, قوانین یار غائب, سایت یار غایب, چت مذهبی, سایت چت, گفتگوی آنلاین, یاس کبود, سید110, چت روم مذهبی, چت,مذهبی چت, روم مذهبی, یارغائب, یار غائب, , نویسنده : عنکبوت yareghaeb بازدید : 678 تاريخ : شنبه 1 آذر 1393 ساعت: 18:19